Friday, October 8, 2010

~~Solat Jumaat~~

PELIHARALAH SOLAT JUMAAT WAHAI MUSLIM!!!


Meninggalkan solat Jumaat merupakan perbuatan yang ditegah kerana solat Jumaat hukumnya adalah WAJIB, FARDHU AIN ke atas setiap individu yang bergelar MUSLIM. Orang yang meringan-ringankan hukum Allah ini akan mengundang kemurkaanNya dan mereka bakal menerima balasan yang setimpal dengan dosa yang dilakukan. Bahkan orang yang enggan mentaati suruhan Allah, pintu hatinya lama kelamaan akan tertutup daripada mendapat hidayah dan menjadikan mereka semakin sesat dan terus melakukan dosa-dosa yang lain.
Dari Abu Jakdi ad-Dhamri bahawa Rasulullah SAW bersabda:

"Sesiapa yang meninggalkan solat Jumaat 3 kali dengan sengaja, maka Allah SWT akan menutup hatinya daripada menerima petunjuk" (Hadis riwayat Abu Daud)

6 comments:

  1. salam.......hrpnya kesedaran daripada muslimin dan perlunya tugas daie dalam menjayakan konsep amar makruf nahi mungkar.

    ReplyDelete
  2. yes btul 2...ke arah kebaikan, mencegah kpd kemungkaran...konsep itu perlu sentiasa wujud dlm diri kita...INSYAALLAH sayang...(^_^)..

    ReplyDelete
  3. pandai pun..alangkah indahnya pengertian itu andai semua insan memahaminya...renung2 kan..

    ReplyDelete
  4. selamat beramal...jadikan ia sebahagian dlm hdp kita...dgn dunia skrg yg pnh kemungkaran, kita harus utk memperkuatkan diri kta dgn KEIMANAN....

    ReplyDelete
  5. ahaaaaaa..tepat sekali..nk tambah ckit je,sbg muslimin benteng pertahanan diri yg pling proaktif ialah doa. sme2 tingkatkan iman, perbnykkan amalan, dengan muhasabah diri kte agr tidak trdrng oleh nafsu kotor yg menipu..yg pling penting, sntiasa berdoa agr pengakhiran kte adalah dlm iman dan dimatikan dlm islam...amin...kte tak tau kan..emm..dtgnya kte ke alam dunia ini adalah dengan warisan iman..dan matinya kte insyaAllah dlm iman dan islam..sme2 hidupkan konsep amar makruf dan nahi mngkar...

    ReplyDelete
  6. yea btl 2 muslimah hani...(^_^)...adik sokong 100%!

    ReplyDelete

Islamic Hijri Calendar - Paper