Tuesday, November 30, 2010

~~ALLAH SWT SEBAIK-BAIK PENGATUR~~(^_^)....







Tangannya tidak henti menarik rumput ditepinya. Melepaskan gelora dijiwa, menahan air mata yang berdosa itu menitis lagi. Imannya meronta-ronta kerana kalah pada nafsu yang yang tengah bersorak gembira.

“maafkan aku wahai iman,” Nurul Iman bermonolog sendirian.

Tidak dapat diseka lagi air mata jernih itu jatuh lagi.Iman diselubungi rasa bersalah yang teramat sangat dalam dirinya. Ya, sebelum ini bukannya dia tidak tahu tapi kehendak nafsu itu lebih diutamakan dia. Itulah Nurul Iman pelajar Tahun satu dalam bidang Syariah dan Bahasa Arab. Seorang pelajar yang hebat berkata dipentas perjuangan. Dia juga barisan kepimpinan dakwah di situ. Hebatnya Iman dalam perjuangan memberi suntikan semangat kepada akhawat yang lain.

Tapi Iman tewas pada satu persada yang lain. Air mata Iman jatuh lagi mengenangkan kebodohan diri sendiri. Mengenangkan kembali saat perkenalan dengan seorang lelaki sewaktu Iman menjalani kem Perkasa Diri selepas SPM. Ketika itu Iman hanyalah perempuan biasa yang baru mengenali erti kehidupan diluar sana. Di kem itu banyak mengajar Iman ketika berjauhan dengan keluarga.

Kenalnya Iman pada lelaki itu kerana dia merupakan peserta aktif dalam dakwah di situ. Memang lelaki itu baik, mana tidaknya dialah imam di surau, dialah mengetuai majlis ta’lim, dialah yang menganjurkan aktiviti-aktiviti di surau untuk menarik hati peserta untuk ke surau. Hati Iman terjentik pada kebaikan yang dia lakukan.

“siapa nama awak?”, dia mula bertanyakan Iman ketika dalam satu aktiviti kumpulan. Iman hanya menghulurkan satu buku pada dia yang tertulis namanya di situ.

“Nama awak seperti awk”, dia memulakan bicara. Iman hanya tersenyum ketika itu.

“Nama saya Hafiz Ad-Din”, panggil saje Haffiz”. Awak memang tak banyak bercakap ker?

“Tak delah, saya memang macam nie, saya tak kenal awk, buat ape saya nak cakap dengan awk.” Iman berkata jujur. Memang Iman begitu, hanya bercakap apabila perlu sahaja. Tapi bila Iman bersuara, semuanya kaku mendengar bicaranya.

Pada saat itulah Iman mula mengenali insan bernama haffiz. Iman mungkin menganggap dia sebagai sahabat, tapi Haffiz cuba mencuri hati Iman. Haffiz tahu sukarnya dia mendekati insan yang bernama Nurul Iman.

Ketika hari terakhir di kem itu, Iman mula merasai niat Haffiz pada dirinya. Iman mula merasai serba salah tentang perasaan itu. Dia sendiri pun tidak memahami perasaan hatinya ketika itu. Iman menulis sepucuk surat pada Haffiz. Dalam surat itu pena Iman menulis..
Salam sahabat,
Jodoh itu satu ketentuan dari Ilahi,
Usahlah awak bimbang dengan ketentuan itu,
Andainya saya milik awak, saya tetap milik awak satu hari nanti,
Tapi andainya saya bukan untuk awak..
Ingat, ketentuan Allah itu terselit sejuta hikmah,
Yang lebih baik itu sedang menanti awak..
Syukran atas persahabatan ini =)

~Nurul Iman Abd Majid~

Iman menghulurkan surat itu pada dia dengan seribu harapan yang tercipta agar dia mengerti isi hatinya.

‘’Terima kasih, jaga diri baik-baik..Kalo rindu, tengok bulan,” Haffiz hanya melihat wajah lembut Iman. Baginya Iman adalah segalanya. Dia tekad mahu menjadikan Iman zaujahnya satu hari nanti.

Iman tidak mampu berkata-kata. Iman tidak faham akan perasaannya. Adakah hatinya sudah mencintai dia………

****************************************************************************************************************


Sekarang sudah dua tahun dia mengenali haffiz. Walaupun masing-masing berada di jalan juang yang berbeza tetapi Iman dan Haffiz kerap berhubungan melalui telefon. Iman mula menerima cinta Haffiz dengan harapan dialah zaujun dia suatu hari nanti. Iman bukan tidak tahu cinta sebelum nikah ini lebih lebih menjerumuskan kepada zina. Itulah Iman,sentiasa kalah pada mujahadah nafsu. Kadang-kadang dia cuba mengelak dari menjawab panggilan dan SMS daripada Haffiz. Iman juga cuba terangkan kepada Haffiz perhubungan yang disyariatkan dalam Islam. Iman kaku kerana dia tahu dia banyak melukakan hati Haffiz secara tidak langsung.

“seorang lelaki yang baik, dia tidak akan membiarkan orang yang dicintai itu bersama-sama melalakukan dosa”. Iman terpaku mendengar ceramah ‘’Manisnya Cinta selepas Nikah”.

Jikalau benar Haffiz itu mencintai dirinya, kenapa dia tidak pernah terfikir perhubungan seperti ini akan banyak mengundang dosa. Iman tidak mahu baitul muslim yang dibina atas perhubungan yang tidak diredhai.

Iman tidak pernah putus berdoa andainya Haffiz itu terbaik untuk dirinya dunia dan akhirat, Iman memohon petunjuk dari Allah. Tetapi seandainya dia bukan jodohnya, Iman memohon agar Allah memberi petunjuk untuk menjauhkan diri dari dia tanpa melukakan hatinya.

Jam menunjukkan tepat pukul 1.30 pagi. Hidup sebagai pelajar siswazah memang tidak lari dari tugasan-tugasan yang melambak. Iman nekad pada dirinya, perjuangan dalam menuntut ilmu itu adalah satu jihad. Sebab itu Iman mampu menyiapkan tugasan-tugasan yang diberikan pada waktunya walaupun begitu banyak amanah yang terpikul dibahunya. Iman memang bijak meletakkan kewajipan pada tempatnya. Iman tidak mahu orang berkata, orang itu hebat dalam berdakwah, tapi dalam kelas pun tidur.

Mata Iman sudah mula mengantuk, dia menutup laptopnya dan mengemas semua buku-buku sebelum tidur. Iman ke tandas untuk menggosok gigi dan mengambil wudhu’. Sekembalinya dia ke bilik, dia melihat skrin handpnone menyala. Dia melihat 1 panggilan tidak dijawab. Iman pelik kenapa dia menelefon pada waktu begini. Hati Iman mula sedih, kenapa dia tegar menelefon pada waktu sebegini. Iman memandang jam hampir pukul 2 pagi. Iman mula merasakan hatinya semakin jauh. Iman cuba menjaga perhubungan itu tetapi kenapa dia langsung tidak mengerti.. aduhai awak……..

Bunyi jam loceng mengejutkan Iman. Iman bangun untuk menunaikan solat malam. Hatinya lebih tenang. Memang benar, bila mengingati Allah hati kita menjadi tenang. Disaat itu Iman mengadu segala masalah kepada Sang Pencipta. Iman menangis semahunya ketika dahi bertemu sejadah cinta.

Iman bersiap untuk ke kuliah seperti biasa. Iman kelihatan bersemangat hari itu. Jam menunjukkan pukul 7.20pagi. Iman mengambil sekeping roti yang disapu dengan jem sebagai pengalas perut. Tiba-tiba handphone Iman berbunyi. Melihat di skrin telefon itu “Haffiz is calling…..”

Iman menjawab panggilan telefon itu.

“assalamualaikum Iman, apa khabar? Ada satu perkara saya nak bagitahu awak..” Haffiz memulakan bicara.

“waalaikumussalam, Alhamdulillah, saya ok jer. Hmm..ada ape? Maaf, semalam saya dah tido,” Iman menjawab dengan bersahaja. Dalam hatinya memohon istighfar kerana menipu pada waktu itu.

“maaf mengganggu awak, saya nak bagitau awak yang saya tak boleh tidur semalam. Saya sakit, saya takut. Saya nak mintak maaf kat awk.” Kedengaran suara Haffiz yang seperti tersedu sedan.

“syafakallah, ye ke..maafkan saya. Saya tak tahu. Tapi kenapa nak mintak maaf kat saya?”

“saya bersalah kat awak. Saya tipu awak sebab saya terlalu sayangkan awak. Saya berhubungan dengan orang lain. Saya tak tahu kenapa saya terima dia dulu sedangkan saya dah ada awak. Saya takut saya mati nanti saya tak sempat nak mintak maaf kat awak.”

Hati Iman mula meronta-ronta.. hatinya bagaikan dicarik-carik. Iman tidak akan menitiskan air mata dihadapan lelaki.

“Iman, saya sayangkan awak. Saya mengimpikan awak menjadi zaujah saya satu hari nanti. Sebab tu saya taknak bagitahu awk..tp saya tahu awak tak suka kan saya. Saya budak jahat.. tak sesuai dengan orang baik macam awak.”

“saya tak tahu nak cakap apa lagi, semua dah terjawab. Terima kasih untuk semuanya. Saya harap awak menjaga hubungan awak dengan dia.”

“mesti awak tak sedih, sebab awak memang tak sayangkan saya.saya terima semua tu. Tapi saya nak awak tahu saya tetap mengharapkan awak”.

Hati Iman berkata, “saya dah mula sayangkan awak……"

Iman tidak tahan lagi, dia berlari ke tandas.. tumpasnya air mata seorang mujahidah kerana seorang lelaki………. Iman tewas.

****************************************************************************************************************

“Iman, jangan biarkan air mata tu menitis lagi.” Solehah menyapa Iman dari belakang mengejutkan Iman dari lamunan di tepi padang. Memang sudah lama Iman berada di situ. Seusai solat Asar di masjid tadi, Iman terus turun ke padang. Tempatnya mencari ilham sumber kekuatan diri.

“Solehah, Iman rasa berdosa sangat, Iman tewas..Iman tewas.. tewas pada nafsu sendiri. Kenapa Iman boleh menangis kerana seorang lelaki. Teruk lagi, Iman ditipu lelaki wak. Iman bodoh sangat..”

“Iman, muslimah yang sejati takkan sekali-kali mengalah. Ini tarbiyah dari Allah untuk Iman. Masa nie lah Iman dapat memperbaiki diri dengan memandang masa lampau itu sebagai tiket untuk Iman berubah.”

Solehah sahabat Iman sejak mereka asasi lagi. Segala masalah mereka berkongsi bersama. Sebelum ini Solehah selalu menasihatkan Iman meninggalkan Haffiz. Tapi Iman meyakinkan Solehah yang dia mampu menjaga perhubungan itu. Hebatnya persahabatan mereka. Solehah tidak pernah meninggalkan Iman walaupun dia tahu kemenangan pada pihaknya. Bahkan Solehah turut menyelami kesedihan yang Iman rasa.

“terima kasih awak sebab jadi sahabat saya,” Iman memeluk Solehah tanda dia terlalu menyayangi sahabatnya seikhlas hati.

Hati Iman berasa sangat bersyukur kerana disebalik hikmah kejadian yang berlaku, rupanya itulah jawapan untuk doanya selama ini. Jawapan yang Allah berikan itu, banyak mengubah Iman. Subhanallah, percaturan Allah memang hebat!! Iman sujud syukur atas hikmat tarbiyah yang diterima.

****************************************************************************************************************

“Asif, ana tidak setuju kalau enta buat keputusan untuk menggunakan peraturan mengenakan denda kepada mereka yang tidak bertudung labuh.” Iman tegas bersuara dalam mesyuarat pimpinan dakwah. Keadaan kolej mereka yang semakin lama semakin teruk permasalahan sosial disitu. Masalah ini meyebabkan semua orang memandang kepada pimpinan dakwah untuk mencari punca penyelesaian.

“Kalo begitu apa yang jalan yang terbaik enti fikirkan?” soal Mujahid kepada Iman setelah pandangannya ditolak mentah-mentah oleh Iman.

Siapa tidak kenal Mujahid di Kolej itu. Memegang taklifan sebagai presiden dakwah dan seorang dalam ilmu agamanya. Kalo dalam mesyuarat, Iman dan Mujahid sering sahaja berbeza pendapat. Apa tidaknya Mujahid sering menggunakan kekerasan menyebabkan Iman kurang setuju dengan Mujahid.

“Ana cadangkan kita membuat liqo’ kubro bersama semua nuqaba’ sebab bagi ana usrah itu memainkan peranan yang amat penting dalam masalah ini. cuba enta lihat, usrah di sini semakin hambar. Ramai yang tidak melaksanakan usrah. Jadi, ana nak kita perkasakan usrah semula. Tarbiyah perlu ditanam dalam diri setiap nuqaba’.” Iman memandang setiap pimpinan dengan harapan mereka memahami.

Maisarah mengangkat tangan untuk memberi pendapat. Mujahid hanya mengangguk untuk membenarkan Maisarah bersuara.

“ Ana lihat sekarang kita hanya memikirkan dakwah umum sahaja. Banyak program yang kita laksanakan sebelum ini, Nampak besar tapi tidak memberi tarbiyah yang khusus pada nuqaba’ sendiri. Lagipun kita hanya melaksanakan program-program tradisi yang mana senior-senior kita lakukan. Apa kata sekarang kita perkukuhkan tarbiyah pada nuqaba’ sahaja. Maksud ana kita melaksanakan program-program yang biasa sahaja tetapi berterusan dan istiqamah. “

“Betul tu, kita menjadikan program yang biasa itu luar biasa,” Iman mencelah.

Hampir dua jam mereka bermesyuarat. Memikirkan masalah ummat memang memerlukan yang lama untuk mencari jalan penyelesaiannya. Sebab itu Islam menganjurkan syura. Syura itu sunnah dan banyak barakah yang terkandung di dalamnya tetapi seadainya disalahgunakan ia boleh mengundang dosa.

“Kak Iman memang hebat memberi idea, kami pun nak jadi macam akak,” Anis bersuara sewaktu pulang bersama-sama.

“akak tak hebat, akak banyak lagi kelemahan yang perlu diperbaiki. Dalam perjuangan ini, kita harus kental dan kuat. Muslimah ada hak untuk bersuara tetapi ada batas-batasnya. Akak nak jadi seperti Khaulah Al-Azwar yang hebat pergi berperang bersama-sama sahabat Rasulullah.” Iman menarik nafas mengenangkan dosa-dosa yang menyelimuti dirinya.

Hati Iman berbicara, “wahai adik-adikku, akak pernah tewas..”

*****************************************************************************************************************

Masa terus berlalu. Iman semakin matang dalam hidupnya. Meniti hidup ini perlu berhati-hati kerana kita tidak tahu apa rencana Allah kepada kita. Rencana untuk menguji hambaNya.

Setelah selesai solat zohor di masjid, Iman mendengar ta’lim daripada iman solat zohor tadi. Sejuk hati mendengar ta’lim berkenaan kepentingan solat berjemaah di masjid. Banyak fadhilatnya bagi mereka yang berjemaah. Sesuangguhnya semua ini adalah hidayah dari Allah. Iman bersyukur dengan hidayah Allah kurniakan kepada dia selama hari ini.

Iman mengenali suara yang memberi ta’lim hari itu. Siapa lagi kalau bukan Mujahid Al Firdaus. Di dalam kelas, mereka tidak pernah bersuara melainkan dalam mesyuarat sahaja kerana masing-masing memegang taklifan. Itulah Mujahid, berbeza di dalam kelas dan di dalam mesyuarat. Di dalam kelas Mujahid banyak berdiam diri dan menghabiskan masanya dengan membaca buku dan melayari internet.. Iman tidak nafikan kehebatan Mujahid… Dia memang hebat..

“Kalo jodoh Iman dengan Mujahid macam mana?” soal Solehah ketika kami selesai menunaikan solat Dhuha bersama.

“Ish, mana ada Solehah. Nie mesti tepengaruh dengan gossip liar kan. Saya mana layak Solehah. Awak pun tahun saya ni bukan perempuan baik.”

“Iman, jodoh itu ketentuan Allah. Mungkin Iman tidak dengan dia tapi Allah menggantikan Mujahid untuk awak yang jauh lebih baik.” Solehah tersenyum melihat wajah lembut Iman. Muslimah ini terlalu istimewa di mata Solehah. Kelembutan wajahnya memang menggambarkan kelembutan hatinya. Solehah amat mengenali isi hati sahabatnya itu.

“Dah Solehah. Saya serahkan jodoh saya seratus peratus pada Ilahi. Ikhlas saya cakap, hati saya dah tertutup untuk mana-mana lelaki.” Iman menegaskan pendiriannya. Dia merasakan dirinya terlalu kotor mengenangkan dosa-dosa yang lampau.

Iman berdoa agar Allah tidak menguji hatinya lagi. Dia mengakui kehebatan mujahid tetapi mujahid belum dapat memenangi hati Iman. Iman bersyukur kerana Allah memegang hatinya. Bagi Iman cinta Ilahi itu cinta adalah segala-galanya.

Hidup Iman di kampus banyak dihabiskan dengan belajar, usrah dan persatuan. Di hujung minggu pula masa Iman terisi dengan daurah-daurah dan program pengisian rohani. Rupanya selama ini hati yang kosong itu dahagakan ilmu dan santapan rohani. Iman tidak pernah mengeluh hidupnya seperti tiada masa untuk berehat. Ya, seorang mujahidah memang tiada masa untuk berpangku tangan. Iman menggelarkan dirinya sebagai Mujahidah Amar Ma’ruf Nahi Munkar. Dia tekad..

Iman sangat takut pada kalam Allah yang menjanjikan kemurkaan yang amat besar bagi mereka yang perkatakan apa yang mereka tidak lakukan. Sebab itu Iman lebih berhati-hati dengan apa yang diperkatakan. Meraih syurga Allah itu terlalu sukar, memerlukan pengorbanan yang lebih. Iman mengimpikan syahidah di jalan Allah…
Mujahadah itu pahit kerana syurga itu manis

Tett..tett.tett… mesej handphone Iman berbunyi..
Salam, awak apa khabar? Saya rindukan awak. Saya tetap menanti awak. Andainya awak mengerti isi hati saya… maafkan saya mengganggu awak..

~Haffiz ad Din~


Iman cepat-cepat memadamkan mesej itu dari Inbox mesejnya. Ya Allah, dugaan apa lagi yang engkau berikan kepada hambaMu ini. Maaf Haffiz, Nurul Iman hari ini bukan seperti Nurul Iman yang awak kenal. Wahai hati, janganlah engkau menyerah diri lagi.

Iman membuka laptopnya. Pada mulanya dia ingin meng ‘update’ blog kesayangannya. Tapi tiba-tiba moodnya hilang. Dia membuka bacaan surah Al-Imran. Mendengar alunan kalam Allah membuat hatinya tenang.

Malam itu Iman keseorangan, roommate Iman pulang ke kampung. Kadang-kadang Iman cemburu dengan rakan biliknya setiap minggu pulang ke kampung. Apa tidaknya, Negeri Sembilan dengan Selangor tidak ada jauhnya pun. Keluarga Iman di Terengganu. Kalau cuti panjang baru lah Iman pulang ke kampong. Siapa tidak rindu untuk balik ke kampung. Mengenangkan ayah bonda di kampung membuatkan Iman besemangat nak belajar. Pengorbanan ibu ayahnya tiada tandingnya. Iman bukanlah asal dari keluarga yang senang.Tetapi kesenangan itu tidak menjamin kebahagiaan andai jauh dengan Allah.

****************************************************************************************************************

“Maaf Iman, itu buku saya,”

“Oh ye ke, maafkan saya. Saya ingat buku untuk dipinjam. Bagus sangat buku ni.terima kasih ea.”

“xpe, maafkan saya. Sebenarnya semalam saya tertinggal buku ni di sini.” Boleh saya nak buku tu, sebenarnya senior yang punya.”

“ok, maafkan saya.” Iman menghulurkan buku itu kepada Ameer Mukhlis.

Iman kenal dia disebabkan mereka satu batch. Ameer mukhlis hanya seorang pelajar yang biasa saja. Dia bukan pelajar kos agama tetapi penampilan dia seperti seorang ustaz. Mungkin itu keistimewaan ameer. Ameer pernah bersuara mengatakan pelajar-pelajar kos agama tidak menunjukkan tingkah laku sebagai budak agama. Ya, dia memang berani…

Iman sering mendengar kisah Ameer melalui sahabat-sahabatnya yang tidak berpuas hati dengan dia. Iman memang tidak suka melayan perkara yang remeh-temeh seperti ini. Bagi Iman mungkin benar apa yang diperkatakan oleh Ameer. Iman akui zon selesa yang mereka berada sekarang. Iman pun hairan melihat sahabat-sahabat kos agamanya yang perwatakan seperti bukan budak-budak kos agama. Diorang sering menggunakan alasan, cara mereka itu adalah untuk mendekati pelajar-pelajar yang bukan kos agama. Tapi Iman hairan, kalau mahu berdakwah sekalipun kenapa perlu sampai hendak pergi solat berjemaah di masjid pun susah. Lebih mengaibkan budak-budak bukan kos agama yang mengajak mereka. Itu yang Iman kesal dengan sesetengah dengan sahabat mereka.

“Kak Iman, tunggu kejap.” Suara Anis memanggil Iman dari belakang.

“Ye Anis, ada apa?” Iman tersenyum melihat Anis yang tercungap-cungap seperti tergesa-gesa.

“Satu kolej anis cari akak, tak jumpa. Rupanya akak di perpustakaan. Akak off handphone ea.”

“Ya Allah, ye ke. Maafkan akak. Handphone akak tak de bateri. Kenapa ni Anis?”

“Anis Cuma nak serahkan senarai nama naqib dan naqibah baru. Anis dah taip semula nama, kos dan nombor telefon diorang. Muslimin dan muslimat ada sekali. Jadi, Anis nak mintak akak tolong bagikan yang senarai muslimin kepada akh Mujahid ea. Lagipun akak sekelas dengan dia.” Anis tersenyum sinis kepada Iman.

“tak pe, nanti akak bagi kat dia, lagipun lagi setengah jam akak ada kelas.Terima kasih ea Anis.” Iman membalas senyuman Anis walaupun dia tahu isi tersirat disebalik senyuman Anis.

*****************************************************************************************************************

Iman meletakkan buku “Siapa Dia Dihatimu” oleh Ust Pahrol. Dia memang penggemar buku Ustaz Pahrol. Bagi Iman, setiap bicara Ustaz Pahrol dalam bukunya seperti berbicara dengan isi hatinya. Iman memang begitu. Sering mengaitkan dengan sesuatu.. Iman teringat sewaktu mesyuarat pimpinan dakwah petang tadi. Dia tidak mengerti kenapa hatinya tersentuh ketika nama itu disebut.

“Ana nak maklumkan dua orang bakal naqib terpaksa dibuang kerana mereka tak bersedia untuk menerima amanah ini. Mereka itu ialah Muhammad Muaz dan Ameer Mukhlis. Ana sudah bertemu dengan mereka dan mereka betul-betul tolak sebab mereka rasa mereka belum layak lagi.” Mujahid menerangkan kepada pimpinan semua.

Iman hanya terdiam mendengar penerangan Mujahid. Iman hairan kenapa hatinya berubah ketika nama Ameer Mukhlis disebut oleh Mujahid. Cepat-cepat Iman memohon istighfar.

“Iman, jauh termenung.. dah pecah tembok cina tuh..”Farah cuba mengejutkan Iman dari lamunan.

“Astaghfirullah.. lain kali bagilah salam dulu..nasib baik saya ni tak de sakit jantung kronik.” Iman menunjukkan muka geram kepada rakan biliknya yang suka mengusik itu.

“Nurul Iman, saya ni roommate awak. Dari tadi saya duduk kat meja saya tuh. Ni mesti tengah mengelamun pasal Mujahid kan..oppss.. terlepas sudah..hahaha.” Farah ketawa dan Iman terus mencubit manja pipi sahabatnya itu.

“ Yelah, yelah.. taknak buat dah. Bukan mujahid tapi Mak Jah jual kuih kat café tu kan..” farah cuba berdalih walaupun memang dia suka sangat melihat telatah Iman kalau nama Mujahid disebut.

“Ha’ah, rindu kat karipap Mak Jah..” Iman mencebik mulut kepada Farah.

“Maaf wahai Puteri Nurul Iman. Ana mahu pinjam mouse lah. Entah kenapa mouse tiba-tiba tak boleh guna.”

“laa ye ke.. kenapa tak habaq dari tadi. Ambil lah dalam beg laptop atas katil tue.” Iman menunjukkan beg laptopnya itu.

“Ok, syukran Iman. Luv u bebeh.” Farah memeluk Iman sekuat hatinya.

“Yelah, yelah, saya pun sayangkan awak dunia akhirat. Awak roommate yang terbaik!!” Iman membalas pelukan Farah dan mencubit pipi gebu Farah.

******************************************************************************************************************

Sekarang Iman sudah berada di semester terakhir. Iman sudah bertambah matang dengan usianya yang sudah menjangkau 23 tahun. Iman telah menolak lamaran Mujahid setahun lepas. Bagi Iman jawapan istikharahnya bukan Mujahid tetapi orang lain. Iman tidak pernah memberitahu sesiapa pun tentang isi hatinya. Hampir dua tahun lebih Iman memendam perasaannya itu. Baginya mencintai dalam diam itu lebih indah dan terjaga. Tetapi bisakah dia mengetahui…

Keyakinan Iman kepada Allah terlalu tinggi kerana baginya Allah itu sentiasa dihatinya dan hanya Allah sahaja yang layak menentukan siapa pemilik cintanya. Setiap kali berdoa, dia sering berdoa, Ya Allah, seandainya Ameer Mukhlis itu terbaik untuk dirinya dan memberi kebaikan di dunia dan di akhirat, Engkau berilah aku petunjukMu. Tetapi seandainya Ameer Mukhlis itu bukan yang terbaik, tidak memberi sebarang kebaikan di dunia dan diakhirat, Engkau jauhilah hatinya dan hatiku. Engkau jadilah aku redha menerima ketentuanMu..

Iman tahu di usia sebegini, dia perlu memikirkan soal jodoh. Sahabat-sahabatnya juga ramai yang sudah mendirikan baitul muslim. Iman pernah juga bertanyakan sahabat-sahabat tentang Ameer Mukhlis sudah berpunya atau belum. Ramai yang berkata dia sudah berpunya. Iman tidak tahu kenapa perasaan hatinya kepada Ameer Mukhlis begitu kuat sehinggakan langsung tidak pudar perasaannnya walaupun ramai yang berkata sedemikian. Mungkinkah ini kesannya jika mencintai dalam diam. Iman redha andai itu bukan untuk dirinya.

Setelah mengaminkan doa seusai solat dhuha, tiba-tiba handphone Iman berbunyi..

“Assalamualaikum, Iman apa khabar?” Suara Kak Mariam menyapa Iman dalam telefon.

“Waalaikumussalam, Alhamdulillah..baru je baik daripada demam. Akak sihat? Sejak-sejak akak dah berumah tangga nie, jarang dah kita berhubung..” Iman menunjukkan kesedihan pada Kak Mariam yang baru bergelar zaujah kepada Muaz, rakan sekelas Iman.

Kak Mariam seorang muslimat yang berani. Iman yang menjadi orang tengah untuk menyampaikan hasrat kak Mariam kepada Muaz. Walaupun Kak Mariam tua setahun daripada Muaz, tetapi usia tidak menjadi penghalang seperti mana cinta Rasulullah dan Siti Khadijah. Tidak sangka, Muaz juga menaruh harapan kepada kak Mariam. Selama ini mereka hanya memendam rasa. Hikmah daripada Allah itu terlalu indah.

“Alhamdulillah, akak sihat walafiat. Biasalah Iman, bila sudah bergelar isteri. Tanggunggjawab itu besar sangat. Sebagai isteri dan sebagai seorang da’ieah. Tapi Alhamdulillah, zaujun akak satu fikrah dengan akak. Memudahkan misi dakwah kami. Hmm.. akak ada hajat besar untuk Iman ni..” kak Mariam menyatakan hajatnya kepada Iman.

“Iman pun mengharapkan zaujun satu fikrah dengan Iman. Mungkin Allah tahu Iman belum lagi bersedia menjadi zaujah solehah. Sebab tu, Iman belum lagi menemui pemilik cinta untuk menemani sepanjang perjuangan nie. Akak nak bagitahu hajat apa?” Iman meluahkan isi hatinya kepada Kak Mariam.

“ Seorang ikhwah ingin khitbah Iman. Dia menyatakan hasratnya kepada zaujun akak. Akak rasa Iman pun kenal dia.”

Hati Iman kelu mendengar. Adakah doanya tadi telah terjawab..

“siapa akak?” Iman ingin mengetahui siapa gerangannya itu.

“maaf Iman, dia tidak benarkan akak memberitahu siapa dirinya. Tapi dia nak maklumkan kepada Iman yang minggu depan dia akan pergi ke kampung Iman untuk menghantar rombongan meminang.” Kak Mariam menjelaskan kepada Iman hasrat ikhwah tersebut.

“Baiklah, Iman terima dia pergi meminang Iman minggu depan.” Iman sendiri tidak tahu kenapa dia yakin dengan lamaran itu.

“Iman jangan risau, dia satu fikrah dengan kita. Insya Allah, akak melihat dia sesuai dengan Iman.”

“Insya Allah akak. Iman mengharapkan begitu juga.” Hati Iman masih lagi tertanya-tanya siapa dirinya. Mungkinkah…..

****************************************************************************************************************

“Aku terima nikahnya Nurul Iman binti Abd Majid dengan mas kahwin senashkah Al Quran tunai.” Ameer Mukhlis melafazkan akad suci itu menyebabkan mutiara jernih Iman jatuh keharuan. Kini Iman sah menjadi sayap kiri perjuangan untuk Ameer Mukhlis.

Ameer telah memberitahu Iman yang selama ini dia hanya mendiamkan sahaja perasaannya. Sejak dia melihat Iman di perpustakaan, hatinya telah berkata itulah zaujah ana. Tapi Ameer nekad dia hanya memendamkan perasaan itu selagi dia belum bersedia. Ameer terlalu sayangkan perjuangan, sebab itu dia mengatakan dia sudah berpunya kepada sahabat-sahabatnya kerana isteri pertamanya adalah perjuangannya. Ameer banyak terlibat dengan gerakan dakwah luar.

Hebatnya percaturan Allah untuk Iman. Cintailah dia dalam diam seandainya kita belum bersedia. Ameer dan Iman sujud syukur kerana Allah memelihara cinta mereka selama ini daripada noda dan dosa. Mereka bertemu dijalan juang yang sama. SUBHANALLAH…



-NI KOPI PASTE JEW...BESH CTER NH..HMMMMMMMM...(^_^)...LALALLALALA!

Friday, November 26, 2010

~FIRST NIGHT~!!


Satu hal sebagai bahan renungan Kita...
Tuk merenungkan indahnya malam pertama
Tapi bukan malam penuh kenikmatan duniawi semata
Bukan malam pertama masuk ke peraduan Adam Dan Hawa

Justeru malam pertama perkawinan kita dengan Sang Maut
Sebuah malam yang meninggalkan isak tangis sanak saudara

Hari itu... mempelai sangat dimanjakan
Mandipun...harus dimandikan
Seluruh badan Kita terbuka....
Tak ada sehelai benangpun menutupinya. .
Tak ada sedikitpun rasa malu...
Seluruh badan digosok dan dibersihkan
Kotoran dari lubang hidung dan anus dikeluarkan
Bahkan lubang-lubang itupun ditutupi kapas putih...

Itulah sosok Kita....
Itulah jasad Kita waktu itu

Setelah dimandikan.. ,
Kitapun dipakaikan gaun cantik berwarna putih
Kain itu ...jarang orang memakainya..
Karena sangat terkenal bernama Kafan
Wangian ditaburkan kebaju Kita...
Bahagian kepala.., badan. .., dan kaki diikatkan
Tataplah.... tataplah. ..itulah wajah Kita
Keranda pelaminan... langsung disiapkan
Pengantin bersanding sendirian...

Mempelai diarak keliling kampung yang dihadiri tetangga
Menuju istana keabadian sebagai simbol asal usul
Kita diiringi langkah longlai seluruh keluarga
Serta rasa haru para handai taulan
Gemalan syahdu bersyairkan adzan dan kalimah Dzikir
Akad nikahnya bacaan talkin....
Berwalikan liang lahat..
Saksi-saksinya nisan-nisan. . yang telah tiba duluan
Siraman air mawar.. pengantar akhir kerinduan
Dan akhirnya.... tiba masa pengantin..
Menunggu dan ditinggal sendirian,
Tuk mempertanggungjawab kan seluruh langkah kehidupan

Malam pertama yang indah atau meresahkan..
Ditemani rayap-rayap dan cacing tanah
Di kamar bertilamkan tanah..

Dan ketika 7 langkah telah pergi.....
Sang Malaikat lalu bertanya.
Kita tak tahu apakah akan memperoleh Nikmat Kubur...
Ataukah Kita akan memperoleh Siksa Kubur.....
Kita tak tahu...Dan tak seorangpun yang tahu....

Marilah membuat keseimbangan dalam kehidupan kita, sebelum kita menuju ke.....

''Malam Pertama Kita''

Bertapa kerdilnya kita, walau sekaya mana kita akhirnya bersemadi didalam lubang kubur jua...
-KOPI PASTE JE NH....SEKADAR NK SHARING!!

Thursday, November 25, 2010

~....Sungguh aku rindu untuk bertemumu Ya Rasulullah....~







Ada sebuah kisah tentang cinta yang sebenar-benar cinta yang dicontohkan Allah melalui kehidupan Rasul-Nya. Pagi itu, walaupun langit telah mulai menguning, burung-burung gurun enggan mengepakkan sayap. Pagi itu, Rasulullah dengan suara terbatas memberikan kutbah, "Wahai umatku, kita semua ada dalam kekuasaan Allah dan cinta kasih-Nya. Maka taati dan bertakwalah kepada-Nya. Ku wariskan dua perkara pada kalian, Al-Qur'an dan sunnahku. Barang siapa mencintai sunnahku, bererti mencintai aku dan kelak orang- orang yang mencintaiku, akan masuk syurga bersama-sama aku." Khutbah singkat itu diakhiri dengan pandangan mata Rasulullah yang tenang dan penuh minat menatap sahabatnya satu persatu. 

Abu Bakar menatap mata itu dengan berkaca- kaca, Umar dadanya naik turun menahan nafas dan tangisnya. Usman menghela nafas panjang dan Ali menundukkan kepalanya dalam-dalam. Isyarat itu telah datang, saatnya sudah tiba. "Rasulullah akan meninggalkan kita semua," keluh hati semua sahabat kala itu. Manusia tercinta itu, hampir selesai menunaikan tugasnya di dunia. Tanda- tanda itu semakin kuat, tatkala Ali dan Fadhal dengan cergas menangkap Rasulullah yang berkeadaan lemah dan goyah ketika turun dari mimbar. Disaat itu, kalau mampu, seluruh sahabat yang hadir di sana pasti akan menahan detik-detik berlalu. 

Matahari kian tinggi, tapi pintu rumah Rasulullah masih tertutup. Sedang di dalamnya, Rasulullah sedang terbaring lemah dengan keningnya yang berkeringat dan membasahi pelepah kurma yang menjadi alas tidurnya. Tiba-tiba dari luar pintu terdengar seorang yang berseru mengucapkan salam. "Bolehkah saya masuk?" tanyanya. Tapi Fatimah tidak mengizinkannya masuk, "Maafkanlah, ayahku sedang demam," kata Fatimah yang membalikkan badan dan menutup pintu. Kemudian ia kembali menemani ayahnya yang ternyata sudah membuka mata dan bertanya pada Fatimah, "Siapakah itu wahai anakku?" "Tak tahulah ayahku, orang sepertinya baru sekali ini aku melihatnya," tutur Fatimah lembut. Lalu, Rasulullah menatap puterinya itu dengan pandangan yang menggetarkan. Seolah- olah bahagian demi bahagian wajah anaknya itu hendak dikenang. "Ketahuilah, dialah yang menghapuskan kenikmatan sementara, dialah yang memisahkan pertemuan di dunia. Dialah malakul maut," kata Rasulullah, Fatimah pun menahan ledakkan tangisnya. 

Malaikat maut datang menghampiri, tapi Rasulullah menanyakan kenapa Jibril tidak ikut sama menyertainya. Kemudian dipanggilah Jibril yang sebelumnya sudah bersiap di atas langit dunia menyambut ruh kekasih Allah dan penghulu dunia ini. "Jibril, jelaskan apa hakku nanti di hadapan Allah?" Tanya Rasululllah dengan suara yang amat lemah. "Pintu-pintu langit telah terbuka, para malaikat telah menanti ruhmu. Semua syurga terbuka lebar menanti kedatanganmu," kata Jibril. Tapi itu ternyata tidak membuatkan Rasulullah lega, matanya masih penuh kecemasan. "Engkau tidak senang mendengar khabar ini?" Tanya Jibril lagi. "Khabarkan kepadaku bagaimana nasib umatku kelak?" "Jangan khawatir, wahai Rasul Allah, aku pernah mendengar Allah berfirman kepadaku: 'Ku haramkan syurga bagi siapa saja, kecuali umat Muhammad telah berada di dalamnya," kata Jibril. 

Detik-detik semakin dekat, saatnya Izrail melakukan tugas. Perlahan ruh Rasulullah ditarik. Nampak seluruh tubuh Rasulullah bersimbah peluh, urat-urat lehernya menegang. "Jibril, betapa sakit sakaratul maut ini." Perlahan Rasulullah menga duh. Fatimah terpejam, Ali yang disampingnya menunduk semakin dalam dan Jibril memalingkan muka. "Jijikkah kau melihatku, hingga kau palingkan wajahmu Jibril?" Tanya Rasulullah pada Malaikat pengantar wahyu itu. "Siapakah yang sanggup, melihat kekasih Allah direnggut ajal," kata Jibril. Sebentar kemudian terdengar Rasulullah memekik, kerana sakit yang tidak tertahankan lagi. "Ya Allah, dahsyat nian maut ini, timpakan saja semua siksa maut ini kepadaku, jangan pada umatku. "Badan Rasulullah mulai dingin, kaki dan dadanya sudah tidak bergerak lagi. Bibirnya bergetar seakan hendak membisikkan sesuatu, Ali segera mendekatkan telinganya "Uushiikum bis shalati, wa maa malakat aimanuku, peliharalah shalat dan peliharalah orang-orang lemah di antaramu." 

Di luar pintu tangis mulai terdengar bersahutan, sahabat saling berpelukan. Fatimah menutupkan tangan di wajahnya, dan Ali kembali mendekatkan telinganya ke bibir Rasulullah yang mulai kebiruan."Ummatii, ummatii, ummatiii?" - "Umatku, umatku, umatku" Dan berakhirlah hidup manusia mulia yang memberi sinaran itu. Kini, mampukah kita mencintai sepertinya? Marilah bersama-sama kita renungkan, sejauh mana kita mengingati dan mencintai Rasulullah s.a.w.. Allahumma sholli 'ala Muhammad wa baarik wa salim 'alaihi. Betapa cintanya Rasulullah kepada kita. 
p/s: Subhanallah, adakah kita mengingati Baginda? selawat padanya? Baginda sangat2 mencintai umatnya sehinggakan di ambang kematian Baginda menyebut nama kita....umatnya...sayangnya Nabi Muhammad SAW kpd kita...ALLAHUAKBAR...sama2 kita sentiasa berselawat dan mengingati Baginda walaupun sesibuk mana kita sekalipun...Baginda adalah penghulu kita!! Nabi yang akan menolong kita di akhirat tatkala kita dihisab amalan2 kita....!! Ya ALLAH kami memohon kepadaMu tempatkanlah Rasulullah SAW di tempat yg terpuji seperti mana yg telah Engkau janjikan....Sungguh aku rindu padamu...ingin bersua denganmu wahai Kekasih ALLAH!!

Wednesday, November 24, 2010

Terima Kasih Ya ALLAH!!

Assalamualaikum....
    Alhamdulillahirobilalamin....ak memanjat setinggi2 kesyukuran buatmu Ya Rahman kerana masih lagi memberiku nafas utk meneruskan kehidupan di bumiMu ini...hari ini, 18 zulhijjah bersaman 24 November genaplah usiaku mencecah 22 tahun....Alhamdulillah, aku masih lagi diberi kesempatan utk meneruskan tanggungjawabku sbg seorg hamba, anak, adik, n kakak....

terima kasih ummi krn melahirkan k.ain...tq buat umi n abah krn xjemu2 mencurahkan kasih syg buat anakmu ini,menjaga k.ain tatkala sakit...k.ain syukur krn dikurniakan ibu bapa yg begitu baik, sporting dan sentiasa xjemu2 melayan karenah k.ain yg mcm bdk2....k.ain janji umi, abah....k.ain nk jadi anak yg solehah,kakak yg menjadi tauladan bt adk2, dan hamba ygsentiasa taat pada ALLAH Swt....INSYAALLAH....nanti kak ain da ada duit banyak, k.ain nk bwa umi n abah p haji taw....itu janji k.ain, kita p sama2 ek umi n abah...Moga ALLAH SWT memakbulkannya...amin.....nti k.ain blik....kita celebrate sama2 ye abah....kan birthday kita sama tarikhnya...itu yg istimewa kan bah??k.ain ngan abah kongsi tarikh lahir yg sma...yeeeaaa! :)


Uhibukki Ukhti
 tq kak coz sentiasa ada dgn adik time susah n senang...adk syukur sgt2 dpt kenal dgn akak...akak selalu jaga adik, ajar adk ngaji sehingga adk dpt khatam al-Quran, solat sama2 ngan adik...adik hargai segala-galanya kak....manisnya ukhwah bila adik bersama dgn akak....x terkata manisnya...alhamdulillah...adik bersyukur dan berterima kasih kepada Ya Rahman kerana dgn izinNya kita dpt mengikat ukhwah ini....kak,...adik nk p umrah sama2 dgn akak taw...nantu kita p sama2 taw...kan kita dah janji...insyaALLAH dgn izinNYA kita sama2 dpt sampai kt sna ye...(^_^)...adk gembira sgt2 hari ini kak...sgt2...suka sgt perasaan hari ini....

p/s: aku syukur sgt2 coz lahir sbg seorang ISLAM...ALLAHUAKBAR!!!

Tuesday, November 23, 2010

AZAB UTK KAUM HAWA!! NAUZUBILLAHIMIN ZALIKH!!

 Azab Bagi Wanita
(tlg ingatkan kpd semua kaum  perempuan yg anda kenal)

Saudara dan saudari kaum muslimin dan muslimat
Renungan    
khususnya untuk para wanita dan diriku sendiri.....
                                                                    
Sayidina Ali ra menceritakan suatu ketika melihat        
Rasulullah saw menangis manakala ia datang bersama Fatimah.

Lalu keduanya bertanya mengapa Rasulullah saw menangis. Beliau menjawab,

"Pada malam aku di-isra'- kan , aku melihat perempuan-perempuan yang sedang disiksa dengan berbagai siksaan. Itulah sebabnya mengapa aku menangis. Karena, menyaksikan mereka yang sangat berat dan mengerikan siksanya.  

Putri Rasulullah saw kemudian menanyakan apa yang dilihat ayahandanya.  "Aku lihat ada perempuan digantung rambutnya, otaknya mendidih.  

Aku lihat perempuan digantung lidahnya, tangannya diikat  ke belakang dan timah cair dituangkan ke dalam tengkoraknya.

Aku lihat perempuan tergantung kedua kakinya dengan terikat tangannya sampai ke ubun-ubunnya, diulurkan ular dan kalajengking.

Dan aku lihat perempuan yang memakan badannya sendiri, di  bawahnya dinyalakan api neraka. Serta aku lihat perempuan yang bermuka hitam, memakan tali perutnya sendiri.  

Aku lihat perempuan yang telinganya pekak dan matanya buta, dimasukkan ke dalam peti yang dibuat dari api neraka, otaknya keluar dari lubang hidung, badannya berbau busuk karena penyakit sopak dan kusta.

Aku lihat perempuan yang badannya seperti himar,          
beribu-ribu kesengsaraan dihadapinya. Aku lihat perempuan yang
rupanya seperti anjing, sedangkan api masuk melalui mulut dan keluar dari duburnya sementara malikat memukulnya dengan pentung dari api neraka,"kata Nabi saw.

Fatimah Az-Zahra kemudian menanyakan mengapa mereka
disiksa seperti itu?                                                                                                 

*Rasulullah menjawab, "Wahai putriku, adapun mereka yang  tergantung rambutnya hingga otaknya mendidih adalah wanita yang tidak menutup rambutnya sehingga terlihat oleh laki-laki yang bukan muhrimnya.  

*Perempuan yang digantung susunya adalah istri yang 'mengotori' tempat tidurnya.  

*Perempuan yang tergantung kedua kakinya ialah perempuan  yang tidak taat kepada suaminya, ia keluar rumah tanpa izin suaminya, dan perempuan yang tidak mau mandi suci dari haid dan nifas.                                                                                                 

*Perempuan yang memakan badannya sendiri ialah karena ia  berhias untuk lelaki yang bukan muhrimnya dan suka mengumpat orang lain.

*Perempuan yang memotong badannya sendiri dengan gunting api neraka karena ia memperkenalkan dirinya kepada orang  yang kepada orang lain bersolek dan berhias supaya       kecantikannya dilihat laki-laki yang bukan muhrimnya.                                                                 

*Perempuan yang diikat kedua kaki dan tangannya ke atas ubun-ubunnya diulurkan ular dan kalajengking padanya karena ia bisa shalat tapi tidak mengamalkannya dan tidak mau mandi junub.                                                                                               

*Perempuan yang kepalanya seperti babi dan badannya  seperti himar ialah tukang umpat dan pendusta. Perempuan  yang menyerupai anjing ialah perempuan yang suka memfitnah dan membenci suami."Mendengar itu, Sayidina Ali dan Fatimah Az-Zahra pun turut menangis.

Monday, November 22, 2010

XSOH DOK NIKOH LA TINOW LAGU NIHHH!!!


XSOH WAT BINI TINOW LAGU NH...!!!

Dicatat oleh Imam Al-Ghazali

Jangan engkau kahwini wanita yang enam iaitu wanita yang Ananah, yang Mananah, dan yang Hananah, dan jangan engkau kahwini yang Hadaqah, yang Baraqah dan yang Syadaqah."

Wanita Ananah :
Banyak mengeluh & mengadu dan tiap saat memperalatkan sakit atau buat-buat sakit.

Wanita Mananah :
Suka membangkit-bangkit terhadap suami. Wanita ini sering menyatakan, "Aku membuat itu keranamu."

Wanita Hananah :
Menyatakan kasih sayangnya kepada suaminya yang lain, yang dikahwininya sebelum ini atau kepada anaknya dari suami yang lain.

Wanita Hadaqah :
Melemparkan pandangan dan matanya pada tiap sesuatu, lalu menyatakan keinginannya untuk memiliki barang itu dan memaksa suaminya untuk membelinya.

Wanita Baraqah :
Ada 2 makna, pertama yang sepanjang hari mengilatkan dan menghias mukanya, kedua dia marah ketika makan dan tidak mahu makan kecuali sendirian dan diasingkan bahagiannya.

Wanita Syadaqah:
Banyak cakap tidak menentu lagi bising.

MOGA2 KITO SEMO BUKE DLE GOLONGAN HOK ATS NH...AMINNNNNN!!!


Friday, October 22, 2010

-BAHAYA!!!!! ADA DI MANA2!

SALAM,
        Kaum hawa adalah golongan yg sering terdedah dgn pelbagai jenayah. Media massa byk melaporkan pelbagai jenayah yg menimpa kaum Hawa, x kiralah jnyh spt samun, rompak, cabul, rogol dan sebagainya. Kita sememangnya mangsa yg akan dicari oleh pemangsa! Oleh kerana kita lemah, pemangsa @ penjenayah ini menggunakan kesempatan dan peluang ini ke atas kita!SUBHANALLAH. Baru-baru ini kita dikejutkan dgn satu kes di mana seorg wanita yg baru pulang dari kerja telah diekori oleh sebuah kereta. Mangsa telah disamun, namumn si penjenayah ini x berpuas hati dgn hasil yg mereka perolehi lalu telah bertindak mencabul mangsa berulang kali dan sempat meninggalkan gigitan asmara pada mangsa sebelum melepaskan mangsa...NAUZUBILLAH...Akibat kejadian, mangsa menjadi trauma...Tahukah mereka, berapa lama kesan trauma akan ada pada mangsa 2???! SUBHANALLAH...akibat perbuatan jahat ni, kemungkinan mangsa mengalami trauma seumur hidup!Penjenayah hanya memikirkan cara utk memuaskan nafsu mereka sahaja, tidak terlintas langsung utk memikirkan kesan yg akan menimpa mangsa!!
SAYA MENYERU KEPADA SEMUA KAUM HAWA AGAR SENTIASA MENJAGA KESELAMATAN ANDA WALAU DI MANA ANDA BERADA.JANGAN MUDAH MEMPERCAYAI SESIAPA PU. KEMUNGKINAN ORANG YG RAPAT DGN ADA MEMPUNYAI NIAT JAHAT TERHADAP ANDA!! RAMBUT SAMA HITAM, HATI LAIN2!! PELIHARALAH AURAT KITA, JGN BIARKAN IA TERCEMAR GARA-GARA INGIN MENGIKUT ARUS KEMODENAN DAN HASUTAN SYAITAN LAKNATULLAH!!

JENAYAH RAGUT YG SERING JADIKAN WANITA SEBAGAI MANGSA

Tuesday, October 19, 2010

Syaitan musuh yang nyata!!!!!!!!!!!!!!!!!!


Iblis.. syaitan.. taghut.. dan konco-konconya.. Tujuannya mereka itu hanyalah satu iaitu menyesatkan manusia... menyesatkan bani adam.. dengkinya mereka pada bani adam ini.. dendamnya mereka pada kita.. tidak pernah sudah.. sejak dari bapa sekalian manusia dicipta.. dia telah cemburu.. tidak mahu sujud setelah diarahkan sujud.. hanya kerana dirinya diperbuat dari api manakala nabi adam alaihis salam itu diperbuat daripada tanah.. katannya.. api lebih suci dari tanah.. kata siapa yang dipetiknya?.. logik akalnya?.. tahukah dia siapa yang lebih mengetahui.. adakah yang dicipta lebih hebat pengetahuannya dari Yang Mencipta?.. jauh sekali malah tidak terjangkau oleh fikiran akan perbezaan ilmu kita.. kita sebagai makhluk.. ilmu kita.. sebesar semut dalam dunia ini dibandingkan dengan lautan luas itu pun mungkin belum lagi kita capai.. mengapa masih angkuh dan sombong?.. iblis laknatullah telah berjanji dia akan menyesatkan manusia.. maka kita yang tahu iblis merupakan makhluk yang dihina oleh Allah s.w.t ini seharusnya membenci dan marah kepadanya.
Ketahuilah wahai sahabat syaitan laknatullah ini sentiasa berfikir dan mencari jalan untuk sentiasa menyesatkan dan melalaikan kita semua...Diorang tidak berputus asa dalam menggoda dan menghasut kita...Subhanallah...
Sama-sama kita pelihara diri dari godaan n hasutannya...Pelihara aurat, tingkah laku,pergaulan dan percakapan kita...JANGAN BIARKAN DIRI ANDA DISELUBUNGI OLEH MAKSIAT!!Syaitan merupakan golongan yang paaaaaaling gembira bila kita bergelumang dan berbuat dosa...Nauzubillah....

Friday, October 15, 2010

~Kiamat adalah janjiNya kepada umatNya!!!! ~

 
-Ya ALLAH peliharalah kami semua, sesungguhnya kami takut pada azab dan seksaanMu... Bimbinglah kami ke jalan lurus dan benar...Kami ingin berada di dalam golongan yang Engkau sayangi....-


KIAMAT....satu perkara yang sangat gentar apabila kita mendengarnya..Bila berlakunya??Wallahualam...Hanya Allah SWT yang tahu mengenainya....di sini sedikit perkongsian berkaitan hadis aku  berikan kpd semua...sama2 kita ambil iktibar drpdnya...

Dari Khuzaifah r.a., dari Nabi s.a.w. sabdanya:
Tidak akan berlaku hari kiamat sehingga dunia dikuasai oleh Luka’ bin Luka‘ (orang yang tidak tahu asal-keturunannya, yang buruk akhlaknya dan yang bodoh bebal) Riwayat Tirmizi dan Imam Ahmad
Sabda Rasulullah s.a.w;- “Tidak terjadi kiamat itu sehingga orang bersetubuh (berzina) seperti bersetubuh keldai di tengah jalan.”- (H.Riwayat Ibnu Hibban).Saat akhir tidak akan tiba hingga mereka (orang orang jahat) berbuat zina di jalan-jalan (tempat lalu lintas umum). (Hadith riwayat Ibnu Hibban dan Bazzar).
Dari Ibnu Mas’ud r.a. dari Nabi s.a.w. sabdanya:
Tidak akan berlaku hari kiamat melainkan semasa tidak ada di dunia selain daripada orang-orang jahat (yang tidak mengenal baik dan buruk) …..Riwayat Muslim dan Imam Ahmad
Pada masa itu Allah s.w.t. akan mematikan semua orang-orang Islam dengan tiupan angin nyaman dari laut  yang mematikan setiap jiwa yang beriman dan yang tinggal setelah itu hanyalah orang-orang yang jahat atau orang kafir, maka pada saat itulah akan berlaku hari qiamat. Dalam hadith yang lain:
Kiamat tidak akan berlaku selagi masih ada orang yang menyebut perkataan “Allah, Allah.” (Hadith Riwayat Imam Muslim)
ALLAHUAKBAR, ALLAHUAKBAR!!

Wednesday, October 13, 2010

My Beloved Family...

salam ukhwah....
     Keluarga merupakan satu harta yang tidak ternilai dalam kehidupan kita selaku manusia di dunia ini. Setiap orang mendambakan kasih sayang daripada seluruh ahli keluarganya. Kasih sayang mereka tidak dapat dibeli walaupun dengan selonggok emas yang tinggi menggunung...Bila jauh daripada mereka, sistem komunikasi digunakan untuk berhubung dengan mereka....bertanya khabar dan bertukar-tukar berita antara satu sama lain merupakan satu nikmat yang tidak terhingga bagi kita semua. Subhanallah...Ya Allah manisnya ukhwah ini,  manis lagi terasa bila ukhwah yang terjalin ini adalah atas dasar agamaMu...YA RAHMAN, ak cukup menyayangi keluarga ku, peliharalah kami sekelurga walaupun di mana kami berada, matikanlah kami dalam keadaan yang baik,tempatkan kami sekeluarga di tempat orang soleh n solehah..aku cukup sayang kepada Mu YA RAHIM.....bimbinglah kami sekelurga ke jalanMu....amin,...
K.ain sayang semua, umi,abah along, angah. k.cik,aya,teh,k.nor,pok be, k.la, adam n adik aliff!

 my abahhhhh!
 my ummmmmmmi!
abe ngoh+ kak za

k.cikkkkkk!

teh, k.la,adam n adik alifffff!


-ad lagi gmbr u guys yg k.ain x uploaddd, sori taw..hehehhe,,btw k.ain syg korang, family anafi + cik ani memg terbekkk ah in da world! MY FAMILY, EVERYTHING 4 ME,
Ya ALLAH peliharalah ahli keluargaku dari sebarang bahaya n malapetaka...aminnn,,,....


Monday, October 11, 2010

Dajal Al-Masih Musuh yg Nyata lagi Jelas!!!!!

Salah satu tanda akhir zaman yang akhir-akhir ini cukup menyedot perhatian adalah kehadiran seorang bernama Sai Baba, dia lahir dan tinggal di Desa Nilayam Puthaparti, wilayah timur Khurasan, tepatnya India Selatan.
Rasulullah saw bersabda kepada kami, Dajjal akan keluar dari bumi ini dibagian timur bernama Khurasan (Jamiu at Tirmidzi).
Abû Hurayrah meriwayatkan bahwa Nabi saw. bersabda:

“HariKiamat tidak akan datang hingga 30 Dajal (pendusta) muncul, mereka semua berdusta tentang Allah dan Rasul-Nya. “
Bisa jadi Sai Baba ini adalah salah satu dari 30 dajal-dajal kecil yang akan membuka jalan bagi munculnya al-Masîh al-Dajjâl (Dajjal nantinya akan berperang dengan imam mahdi dan di bunuh oleh nabi Isa as).
wallahu al’am..

Laki-laki ini memiliki kemampuan menghidupkan orang mati, menyembuhkan orang lumpuh dan buta, bahkan mampu menurunkan hujan dan mengeluarkan tepung dari tangannya. Ia juga mampu berjalan melintasi belahan bumi dalam sekejap, menciptakan patung emas, merubah besi menjadi emas, dan banyak lagi berbagai fitnah yang ditunjukkan oleh Sai Baba kepada ribuan orang – bahkan – jutaan yang datang dari berbagai suku bangsa dan agama. Saat ini laki-laki ini sudah memiliki puluhan juta pengikut..
Maka sudah saatnya bagi setiap muslim untuk mengetahui masalah ini, agar dirinya tidak menjadi korban berikutnya dari fitnah Sai Baba ini.
“Dajjal adalah seorang laki-laki yang gemuk, berkulit merah dan berambut keriting…” (HR.Bukhari dan Muslim)
“Diawal kemunculannya, Dajjal berkata, Aku adalah nabi, padahal tidak ada nabi setelahku. Kemudian ia memuji dirinya sambil berkata, Aku adalah Rabb kalian, padahal kalian tidak dapat melihat Rabb kalian sehingga kalian mati (HR.Ibnu Majah)
Antara DAJJAL dan SAI BABA

1) Dajjal seorang laki yang berpostur pendek, gempal, berambut kribo, berkaki bengkok (agak pengkor). Sai Baba seorang yang berpostur pendek dan berambut kribo.
2) Dajjal memiliki mata yang buta. Sai Baba pernah mengalami kebutaan di waktu muda kemudian sembuh kembali.
3) Dajjal datang dan bersama ada gunung roti dan sungai air. Sai Baba memiliki kemampuan mengeluarkan vibhuti (tepung suci) dari udara melalui tangannya.
4) Dajjal memiliki kemampuan berpindah dari satu tempat ke tempat lain dengan depat dan kecepatannya seperti hujan badai atau secepat awan yang ditiup angin kencang. Sai Baba memiliki kemampuan berjalan menjelajahi bumi dalam hitungan kejapan mata.
5) Dajjal mengikuti pengikut yang sangat banyak, bahkan di akhir zaman nanti banyak manusia yang berangan-angan untuk berjumpa dengan Dajjal. Sai Baba memiliki pengikut yang jumlahnya puluhan juta manusia dari berbagai macam suku, bangsa, negara dan agama.
6) Dajjal akan muncul dengan mengaku sebagai orang bijak/ baik, sehingga banyak sekali orang yang tertarik untuk mengikutinya. Sai Baba mengaku seabgai orang yang bijak yang membawa misi perdamaian, cinta kasih menghapuskan segala persengketaan dengan bijaksana.
7) Dajjal akan muncul dan sebagai nabi. Sai Baba memposisikan dirinya sebagai nabi kepada pengikut2nya.
Dajjal akang menggunakan nama Al-Masih. Sai Baba mengaku akan menjelma sebagai Isa Al-Masih setelah tahun 2020.
9) Dajjal akan mengaku sebagai Tuhan. Sai Baba mengklaim bahwa dirinya adalah Tuhan penguasa alam semesta.
10) Dajjal akan mendakwahkan agama Allah. Dalam banyak majelis darshanya Sai Baba banyak berbicara tentang Islam, Al-Qur’an dan keharusan untuk memahaminya.
11) Dajjal mampu menghidupkan orang mati dan menyembuhkan orang sakit. Sai Baba memiliki kemampuan menghidupkan orang mati juga menyembuhkan penyakit kanker.
12) Dajjal dapat menurunkan hujan. Sai Baba memiliki kemampuan menurunkan hujan dan mendatangkan air untuk irigasi (di NTT sedang di bangun proyek Sai Baba untuk pengairan di daerah yang kering).
13) Dajjal bisa mengeluarkan perbendaharaan (perhiasan dan harta) dari bangunan yang roboh, lalu perbendaharaan itu akan mengikuti ratunya. Sai Baba mampu menciptakan patung emas, kalung emas, injil mini dan berbagai bentuk medalai berlafadz ALLAH dalam sekejap.
14) Dajjal akan membunuh seseorang dan menghidupkannya kembali. Sai Baba bisa menghidupkan orang yang sudah meninggal dunia.
15) Dajjal bisa berpindah raga dan tempat dari satu bentuk ke bentuk lainnya. Sai Baba bisa berpindah dari satu jasad ke jasad lainnya yang merupakan benruk reinkarnasi dirinya.
16) Dajjal bisa membesarkan tubuhnya. Sai Baba memliki kemampuan berjalan di udara dan membuat kemukjizatan pada sebuh pesawat terbang.
17) Dajjal biasa keluar masuk pasar dan makanan. Sai Baba juga manusia biasa yang makan dan minum sebagaimana manusia lainnya, ia juga bisa berjalan ke pasar, rumah sakit, proyek irigasi dan tempat lain yang biasa dikunjungi manusia.
18) Dajjal bisa memerintahkan bumi untuk mengeluarkan tumbuh2an dan air. Sai baba bisa mengeluarkan air dengan hentakan kakinya.
19) Dajjal tidak memliki anak. Sai Baba mandul, ia tidak beranak dan tidak berkeluarga (tidak menikah).
20) Dajjal memimpin orang yahudi. Sai Baba memiliki misi menyebarkan teologi zionis.
21) Dajjal muncul di zaman pertikaian. Sai Baba mengklaim bahwa ia datang dari masa banyak pertikaian dan persengketaan, dan kedatangannya untuk menegakkan kebenaran dan membinasakan kejahatan
Wahai kaum muslimin, apa lagi yang kita tunggu, marilah segera kita kembali kepada Allah dan rasulnya.
“Jika salah seorang diantara kalian telah menyelesaikan bacaan tasyahhud akhirnya, hendaklah ia meminta perlindungan kepada Allah dari empat hal.”
Hendaknya ia berkata :
‘Ya Allah, aku memohon perlindungan pada Mu dari siksa Neraka Jahannam, adzab kubur, fitnah (cobaan) hidup dan mati serta dari keburukan fitnah Dajjal.”
Komen Azhar Ahmad:
Seterusnya saya mencari dan menjumpai.
“Sathya Sai Baba (born Sathyanarayana Raju on November 23, 1926,[1][2] or later than 1927 — with the family name of “Ratnakara”) is a South Indian guru, religious leader, orator and philosopher[citation needed] often described as a godman[3][4] and a miracle worker.[5][6] According to the Sathya Sai Organization, there are an estimated 1,200 Sathya Sai Baba Centers in 130 countries world-wide.[7] The number of Sathya Sai Baba adherents is estimated sometimes as around 6 million, and followers cite “50 to 100 million”.[8]”
Subhanallah, ramai sekali pengkutnya, sedangkan umat Muhammad semakin terhakis imannya….
Sambung bacaan anda di http://en.wikipedia.org/wiki/Sathya_Sai_Baba.
Komen Saya:
Minta dijauhkan dari pendustaan Dajjal. Semoga umat Islam lebih peka dan tidak terus “dibutakan” oleh pendustaannya.
p/s: aku share drpd blog sahabat baik aku...sedikit sharing utk korang semua...tq miey bg share...luv u muahahhahaha....

Saturday, October 9, 2010

~kasih sayang pengikat ukhwah~

Dan hendaklah engkau merendah diri kepada keduanya kerana belas kasihan dan kasih sayangmu, dan doakanlah (untuk mereka, dengan berkata): "Wahai Tuhanku! Cucurilah rahmat kepada mereka berdua sebagaimana mereka telah mencurahkan kasih sayangnya memelihara dan mendidikku semasa kecil." (Al-Israa' 17: 24)


-sayangilah mereka ketika masih ada, tunjukkan bahawa kamu menyayangi mereka sepenuh jiwa kamu..Hidup ini tdk selalu indah,,,takkala mereka dijemput jangan tangisi pemergian mereka kerana kamu belum sempat memohon kemaafan daripada meraka...sayangi ibu bapa anda selagi mereka masih ada...luangkan masa walaupun seminit utk menelefon mereka walaupun sesibuk mana anda sekalipu...tanpa mereka, kita tidak akan wujud di bumi ini....Peliharalah hubungan ini walaupun jarak yg memisahkan anda dgn mereka...love both of you, umi n abah....(^_^)

Friday, October 8, 2010

~~Solat Jumaat~~

PELIHARALAH SOLAT JUMAAT WAHAI MUSLIM!!!


Meninggalkan solat Jumaat merupakan perbuatan yang ditegah kerana solat Jumaat hukumnya adalah WAJIB, FARDHU AIN ke atas setiap individu yang bergelar MUSLIM. Orang yang meringan-ringankan hukum Allah ini akan mengundang kemurkaanNya dan mereka bakal menerima balasan yang setimpal dengan dosa yang dilakukan. Bahkan orang yang enggan mentaati suruhan Allah, pintu hatinya lama kelamaan akan tertutup daripada mendapat hidayah dan menjadikan mereka semakin sesat dan terus melakukan dosa-dosa yang lain.
Dari Abu Jakdi ad-Dhamri bahawa Rasulullah SAW bersabda:

"Sesiapa yang meninggalkan solat Jumaat 3 kali dengan sengaja, maka Allah SWT akan menutup hatinya daripada menerima petunjuk" (Hadis riwayat Abu Daud)

Thursday, September 30, 2010

Munafik Sifat Tercela...

Ciri-ciri Orang Munafik
Hadith :
Sabda Rasulullah s.a.w yang maksudnya:
“Ada empat perkara, sesiapa yang melakukannya maka ia adalah seorang munafik tulen. Sesiapa yang melakukan satu daripada empat perkara itu, maka ia mempunyai salah satu daripada sifat munafik, hingga dia meninggalkannya . (Empat sifat itu ialah) apabila dipercayai ia khianat, apabila bercakap ia berdusta, apabila berjanji ia mungkir dan apabila bertengkar ia mengenepikan kebenaran. (Menegakkan benang basah ) “.
 
Riwayat Ahmad
 
 
Huraian
Pengajaran Hadith:
i) Amanah bermaksud tanggungjawab yang diterima oleh seseorang yang kepadanya diberikan kepercayaan bahawa ia dapat melaksanakannya sebagaimana yang dituntut tanpa mengabaikannya.
Ii) Amanah meliputi berbagai-bagai aspek seperti amanah tehadap Allah dan Rasul-Nya, amanah terhadap diri sendiri dan amanah terhadap masyarakat dan perkhidmatan.
Iii) Monopoli kuasa dan tanggungjawab yang luas di tangan seseorang akan menyebabkan kuasa itu tidak berkesan dan tanggungjawab tidak dapat dijalankan. Oleh itu sesuatu tugas itu hendaklah diamanahkan kepada mereka yang layak dan mampu melaksanakannya di mana ia memiliki ciri-ciri amanah, kepakaran dan ketakwaan.
iv) Tidak amanah adalah satu tanda munafik. Akibatnya seseorang itu tidak lagi dipercayai oleh masyarakat disebabkan sifat khianat yang telah dilakukannya terhadap sesuatu tanggungjawab yang diberikan kepadanya.

Tuesday, September 28, 2010

~AJAL ITU PASTI~

video
Mati itu pasti bagi semua makhluk yang diciptakanNya..Bila dan bagaimana kematian kita sudah termaktud didalamnya...kita sebagai hamba perlu bersedia untuk menemui kematian...
amalan perlu diperbanyakkan bagi menghadapinya...
hidup di dunia ini cuma sementara...dunia tidak kekal untuk selamanya..
syurga dan neraka menanti kita...sama-sama kita mengingati kematian..
sentiasa muhasabah diri bagi memperbaiki diri kita..tingkatkan amal jariah nescaya kita akan bersedia menghadapi sakaratul maut....

Wednesday, September 1, 2010

~~manusia oh manusia~~

aku selalu pikir nape setiap manusia ue mesti ad sikap yg xpuas hati, dengki n meluat terhadap sm1 ue...smua sikap ue akn membuatkan ikatan ukhwah akn longlai dan putus sekiranya sikap sebegitu tertanam dlm diri seseorg ue...as a manusia kita ad sikap mcm 2...tp adakah kita nk membiarkannya berada dlm diri kita selamanya??hmmm...sama2 kita fikir..adakah positif jika kita mendapat sikap itu????hmm ak rase korang pon ad jawapannya...bila sikap ue ad dlm diri kita, perasaan utk mengumpat, mengadu keburukan seseorg kpd org lain akan automatik ad beb...yg 2 akan menyebabkan pertelingkahan berlaku...Nauzubillah...sikap ue ak rase kena buang jauh2 dlm diri kita, tapi macamane????jawapannya adalah sentiasa dekat denganNya...amalkan segala kebaikan n tinggalkan segala kemungkaran(amar makruf nahi mungkar)..bila kita sentiasa dkt dgnnNya dan selalu buat kebaikan nescaya bnd2 ue akn hilang dlm diri kita...INSYAALLAH...ak harap semua kawan2 aku jauh drpd sikap yg xbaik ini....di bulan Ramadhan yg semakin meninggalkan kita ini, sm2 kita pupuk diri kita utk sentiasa bt kebaikan dan kekalkannya utk bulan2 yg berikutnya....!ALLAHUAKBAR...

Sunday, August 29, 2010

kekalutan!

bulan Ramadhan semakin meninggalkan kita....bulan yg penuh keberkatan akn tinggalkan kita...sedey la wey...bulan ni bkn ad selalu...setahun sekali...hmmm...terawih bestnye....tapi sesetngah org x realize bnd nh...semua da kalut dok beli bju raya, kelngkapan itu ini 4 ready nk smbt syawal....semalam ak p Jalan TAR n Sogo Ya ALLAH ramai sangat2 orang...dok kalut shopping sakan...macam lautan yg pnh ngn manusia...aku tgk pon takut... masa dlm sogo dok teman k.manja ngah pilh brg ,ak ad trdgr dlm sogo ad sepasang husband n wife ni borak...diorg ckp" ramai sgt orang...kalaulah jadi gempa bumi...macamane ye?" terkejut aku dgr...nauzubillah..kalaulah ap yg dikataknnya itu jadi btl2 mcmne????sempatkah kita bertaubat??bala dariNya tidak kira tempat, dan masa....takutnya ak... adakah bulan nh kita gunakan dgn sebaik-baiknya???sama2 pkir beb...tingkatkan amalan beb...dunia makin dkt ngn kiamat...sama2 kita kembali  pada ajaran Islam yg syumul...dekatkan diri dgn ALLAH SWT!INSYAALLAH kita berada dlm golongan yg Dia sayangi....ALLAHUAKBAR....!

Tuesday, August 24, 2010

Bulan Suci...

Salam Ramadhan Al-Mubarak...
bulan pose dtg lagi...ramai manusia berebut2 nak buat ibadat bulan ni namun ada gak yang kalut kumpul harta time bulan nih...baru2 nih kita dikejutkan satu taufan telah menimpa satu bazar Ramadhan yg ada dkt Melaka...dasyat gler berita ue...tapi adakah kita amik iktibar drpd kejadian ue?? pkir ah bro...bulan pose ada gak yg p dangdut...nauzubillah...aku yg bace paper pown naik heran bila semua bnd nh jadi...kakak ak ckp diorg yg buat dosa nh SEMEMANGNYA x boleh kawal nafsu diorang..men redah jew nk buat ape...sal zina ue xyah cakap ah,diorang buat gak bulan nih... pas2 bila dapat baby, diorang buang cam sampah jew, ada yg tanam...(tanda2 kiamat da hampir)..ak sedih tol dgn kejadian nh yg da jadi cam satu tabiat plak...cam habit buang baby...sedih ah bro...bulan pose nh SEHARUSNYA kita kena kawal segala aktiviti n tngkah laku kita...namun hakikatnya, bulan pose nh diorang buat cam bulan2 biase jew...nauzubillah...ak harap bulan nh ak mampu utk tingkatkan amalan dan jaga iman aku...amiiin...

Islamic Hijri Calendar - Paper